Aktuelt
Siste nytt fra RBUP
Nedlastbar verktøykasse: Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum
Basert på Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum, har vi laget en liten verktøykasse som vi håper kan være et nyttig hjelpemiddel for dere som bruker modellen. Kunnskapsmodellen kan brukes av alle som jobber med barn, for eksempel deg som jobber i barnehage, skole, PPT, skolehelsetjenesten, helsestasjon, barnevernet, BUP, psykisk helseteam, og av foreldre.
Publisert:
4 om følelser og psykisk helse
Hvilken sammenheng har følelser og psykisk helse? I denne saken kan du høre mer om hvordan måten følelser blir møtt på påvirker både den psykiske helsen og personligheten vår. Hvordan vi kan bidra til god emosjonell kompetanse og god utvikling for de minste gjennom å hjelpe dem med følelser. Viktigheten av frustrasjon for god følelsesutvikling, og at følelser er fellesnevneren for alle psykiske vansker.
Publisert:
Ny PsykTestBarn-artikkel vurderer spørreskjema om angst og depresjon
Revised Children's Axiety and Depression scale (RCADS) er et spørreskjema som kartlegger symptomer på både depresjon og angst hos barn og unge. Den nye artikkelen fra PsykTestBarn vurderer at skandinaviske utgaver av skjemaet har gode måleegenskaper.
Publisert:
Slik bekjemper vi mistrivsel, skolefravær og mobbing
Norske barn og unge trives dårligere på skolen og flere barn og unge blir mobbet, ifølge årets Ungdata-undersøkelse. Hva må vi gjøre for å faktisk redusere forekomsten av mobbing, skolefravær og mistrivsel? Det snakker vi med spesialrådgiver Kristin Andreassen Eide om.
Publisert:
Etterutdanning i klinisk miljøterapi og ambulant arbeid
– Det studentene som har gått dette løpet før sier noe om, er at den kompleksiteten som faktisk er der blir lettere å forholde seg til, tåle, og også å navigere i. Dette gjør at man føler seg mer trygg i rollen. Studieleder Sara Linn Gerhardt ønsker velkommen til etterutdanning i miljøterapi og ambulant arbeid.
Publisert:
Bli med i utviklingen av samtaleverktøyet Kort
Kort er et samtaleverktøy for ungdom og helsesykepleiere i skolehelsetjenesten. For at verktøyet skal bli relevant og nyttig, trenger vi din hjelp. Er du leder eller helsesykepleier håper vi at dere vil være med oss i dette viktige forskningsprosjektet. "Det er bare å hive seg med", sier helsesykepleierne som allerede deltar. "Vi gjør mye av det vi allerede gjør, men vi får mer struktur og et nyttig verktøy i Kort. Og ikke minst muligheten til å være med i utviklingen av et hjelpsomt tiltak."
Publisert:
Brobygger fra start
«Vi hjelpere har sett mange barn og jobbet med mange barn, men nybakte foreldre har ikke den erfaringen. Så vi må gjøre den tause kunnskapen tilgjengelig, hjelpe foreldrene med å forstå, og være rause med foreldrene - si alt det gode vi ser at de gjør for sitt barn. Da kan vi være nesten 100 % sikre på at foreldre vil gjøre mer av det samme gode. Det er oppgaven vår, å støtte det gode foreldre gjør sånn at barn får akkurat det de trenger.»
I denne saken får du verktøy som kan hjelpe foreldrene med å forstå sitt barns signaler og bygge trygge relasjoner.
Publisert:
Hjelpen finnes hjemme
Foreldrene er barnas viktigste hjelpere, og vi hjelpere kan være en annen type ekspert, sier studieleder for familieterapi, Jeanne Maria Holm Jensen. En ekspert som er trygg nok til å invitere inn usikkerheten, som vet at det er mange måter å gjøre ting på, og at familien og systemene rundt barnet er våre beste veivisere i endringsarbeidet.
Publisert:
Kjennetegn, vansker og tilretteleggingstiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser
Med økt kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser blir vi mer treffsikre når vi utreder, og det øker mulighetene våre for å iverksette skreddersydde tiltak og støtte hvert enkelt barn i sin unike utvikling. Derfor gir vi deg en kort introduksjon til nevroutviklingsforstyrrelser, en oversikt over de vanligste forstyrrelsene, og et uformelt kartleggingsverktøy som kan hjelpe med forståelsen av barnet.
Publisert:
Den biopsykososiale modellen
Den biopsykososiale modellen hjelper oss med å analysere og forstå alle faktorene som påvirker helsen vår. Det nedlastbare kartleggingsverktøyet finner du nederst i teksten.
Publisert:
Hva har skjedd med deg? Veier inn i psykisk uhelse, og veier ut igjen.
Å spørre «hva har skjedd med deg» handler om å forstå menneskehjernens evne til tilpasning, og det gir oss mulighet til å hjelpe og endre. På veien kan vi gi barn og unge følelsen av å høre til.
Publisert:
Lyden av håp - samtaler med barn når foreldre har selvmordsatferd
Spesialrådgiver Grete vokste opp med en mamma som prøvde å ta livet sitt. Studieleder Kristin møter barn i BUP, som henvises for egne vansker, der det også kan handle om foreldres selvmordsatferd. Psykologspesialist i RVTS Øst, Synøve, veileder dem som møter foreldrene i etterkant av selvmordsforsøket, og må hjelpe dem med å tåle det som ikke er til å tåle - følelsen av å ha skadet eller sviktet sitt eget barn. Å leve med foreldres selvmordsatferd er ofte overveldende, ensomt og kaotisk for barnet. At vi hjelpere tør å snakke med dem om det som har skjedd, er veien ut av det vonde.
Publisert:
Den formbare fremtiden - ungdomstidens sårbarhet og styrke
Psykiske lidelser debuterer ofte i ungdomsårene, og forskning anslår at 59 prosent av oss får en psykisk lidelse innen fylte 18 år. Men takket være ungdomshjernens formbarhet, har vi en unik mulighet til å skape et solid fundament for god psykisk helse i denne fasen av livet. Forebyggende tiltak som når alle er essensielt for å lykkes, og opptrappingsplanen for psykisk helse, 2023–2033, gir mandat til å gjøre det.
Publisert:
Barnehjelpekunst
Over hundre tusen barn i Norge blir utsatt for omsorgssvikt. Hva trenger de av oss?
Publisert:
Slik jobber du kunnskapsbasert med våre digitale kunnskapsressurser
Barn og unge med psykiske helseplager har rett til effektiv og trygg behandling. For å gi dem best mulig hjelp er det viktig at fagpersoner jobber kunnskapsbasert med valg av metoder og tiltak. RKBU og RBUP tilbyr digitale ressurser som kan hjelpe klinikere, tjenesteledere og andre med dette.
Publisert: