Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Nedlastbar verktøykasse: Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum

Publisert:

Bilde av Kunnskapsmodellen – kartleggingsskjema

Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum er en modell som brukes til å kartlegge og forstå barns behov, og som hjelper oss med å samle inn informasjon om barnet og barnets livssituasjon. Modellen tar utgangspunkt i barnet, og ser på alle forhold som påvirker barnets utvikling. Disse forholdene er delt inn i tre delområder – barnets utvikling, foreldrenes omsorg og familie og miljø.

Målet med modellen er å gi en helhetlig forståelse av barnet og barnets omgivelser, vise hvordan ting henger sammen, og legge til rette for samarbeid og skreddersydde tiltak som fremmer en positiv utvikling for barnet.

Modellens tre sider

Kunnskapsmodellen har form av en trekant. I sentrum av modellen er barnet selv, og hver av sidene i trekanten beskriver en dimensjon av barns utvikling og behov. De tre dimensjonene er:

  1. Familie og miljø (basen av trekanten) ser på barnets hjemmemiljø, økonomiske forhold, bolig, nettverk og familieforhold.
  2. Foreldrenes omsorg (høyre side) handler om foreldrenes evne til å gi omsorg, emosjonell støtte, stimulering og veiledning, og beskyttelse.
  3. Barnets utvikling (venstre side) ser på barnets helse, følelser, sosiale ferdigheter barnehage og skole, og venner og fritidsaktiviteter.

Digital grunnopplæring

Gjennom to filmforedrag får du en innføring i Kunnskapsmodellen og verktøykassen, av spesialrådgiver Ida Steinrem. Denne digitale grunnopplæringen vil bli løpende oppdatert med flere filmer. Det kan være nyttig å laste ned skjemaene i verktøykassen og ha dem tilgjengelig når du ser filmene.

Film 1: Introduksjon til Kunnskapsmodellen

Video: I den første filmen av denne digitale opplæringen i Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum, snakker spesialrådgiver Ida Steinrem om bakgrunnen for modellen, det teoretiske grunnlaget for modellen, modellens grunnprinsipper og bruksområder.

Film 2: Kunnskapsmodellens tre sider og bruksområder

Video: I den andre filmen av den digitale grunnopplæringen i Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum, kan du lære mer om modellens tre sider, beslutningsprosesser, bruksområder og RBUPs verktøykasse.

En fleksibel verktøykasse

Verktøykassen: Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum består av mange ulike skjemaer som beskrives under. Flere av skjemaene er nå digitalt utfyllbare, og du kan laste ned skjemaene på maskinen din og skrive rett inn i dem der. At verktøykassen er fleksibel betyr at du kan bruke de skjemaene som passer for deg, og på den måten som passer for deg. Skjemaene er ikke en oppskrift, men et støtteverktøy i arbeidet med Kunnskapsmodellen.

Kartleggingsskjema

Bilde av Kunnskapsmodellen – kartleggingsskjema

Kartleggingsskjema til nedlasting (PDF)

Målet med kartleggingsskjemaet er å gi deg en tydelig, helhetlig og visuell oversikt over barnets livssituasjon.

Skjemaet bygger på de tre hoveddimensjonene i Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum. Disse er delt inn i elleve temaer, som igjen består av viktige delområder du som fagperson bør kartlegge. Skjemaet hjelper deg å samle inn og organisere informasjon på en strukturert måte, slik at du lettere kan se både barnets behov og hvilke ressurser/beskyttelsesforhold og belastninger/risikoforhold som er til stede.

I kartleggingsskjemaet har temaene i hver dimensjon fått egne bokstaver og bokser. Disse bokstavene finner du igjen pdf-filen «Temaer og delområder for kartlegging». Boksene kan brukes i kartleggingen din, for å markere visuelt hvor du har funnet:

  • ressurser/beskyttelsesforhold (markeres i grønt)
  • belastninger/risikoforhold (markeres i rødt)
  • områder med manglende informasjon eller behov for videre kartlegging (markeres i lilla)

Målet med denne delen av kartleggingen er ikke å fylle ut alle boksene, men å gi deg mulighet til å oppsummere funnene dine visuelt, slik at det blir enklere å se helheten i barnets situasjon.

Dersom det er ressurser og belastninger i barnets liv som ikke er beskrevet i pdf-filen «Temaer og delområder for kartlegging», kan du skrive disse i boksene som er markert «andre ressurser og belastninger».

Temaer og delområder for kartlegging

Bilde av Kunnskapsmodellen – temaer og delområder for kartlegging

Temaer og delområder for kartlegging til nedlasting (PDF)

Dette skjemaet består av punkter som er hentet fra Socialstyrelsens nettside Barns behov i centrum, BBIC.

Punktene beskriver beskyttelsesforhold/ressurser og risikoforhold/belastninger som kan påvirke barnets helse, livskvalitet og utvikling, og som er viktige å kartlegge når vi skal hjelpe barnet.

Punktene er kategorisert innenfor de tre hoveddimensjonene, temaene og delområdene i Kunnskapsmodellen.

Systematiseringsskjemaer

For å støtte arbeidet med kartlegging og analyse, har vi utviklet to typer systematiseringsskjemaer som kan brukes etter at du har samlet informasjon om barnets situasjon.

Oversiktsskjema

Oversiktsskjema til nedlasting (PDF)

Dette skjemaet gir deg en mulighet til å strukturere og samle informasjon for de elleve temaene i Kunnskapsmodellen. Her kan du skrive ned stikkord om viktige funn, observasjoner eller refleksjoner knyttet til hvert tema. Skjemaet kan være nyttig som støtte i møter, forberedelser eller ved oppsummering i rapportskriving.

Dimensjonsskjema

Dimensjonsskjema til nedlasting (PDF)

Det er laget ett skjema for hver av de tre hoveddimensjonene i Kunnskapsmodellen. Hvert skjema er delt i to kolonner:

  • ressurser/beskyttelsesfaktorer
  • belastninger/risikofaktorer

Her kan du systematisere det du har funnet under hver dimensjon ved å sette ressurser/beskyttelse og belastninger/risiko opp mot hverandre. Dette gir deg en visuell og balansert oversikt som kan gjøre det lettere å se helheten, vurdere behov for tiltak og formidle vurderingene tydelig i samarbeid med andre.

Beskyttelse og ressurser, risiko og belastninger

Bilde av Kunnskapsmodellen – beskyttelses- og risikofaktorer

Beskyttelse og ressurser, risiko og belastninger til nedlasting (PDF)

Dette skjemaet gir en kort forklaring og beskrivelse av hva som menes med beskyttelses- og risikoforhold, og ressurser og belastninger.

I alle barns liv finnes det ressurser/beskyttelsesforhold og belastninger/risikoforhold – i deres omgivelser, familie, eller hos dem selv.

Punktene i pdf-filen «Temaer og delområder for kartlegging», beskriver både ressurser/beskyttelse og belastninger/risiko.

Målet med tiltakene våre, er å øke ressursene/beskyttelsesforholdene og redusere belastninger/risikoforholdene, og dermed bidra til en positiv utvikling for barnet.

Samarbeidsskjema

Bilde av Kunnskapsmodellen – samarbeidsskjema

Samarbeidsskjema til nedlasting (PDF)

Dette skjemaet er et samarbeidsverktøy for foreldre og de ulike fagpersonene rundt barnet, som kan brukes på samarbeidsmøter. Skjemaet består av fem minikartleggingsskjema, og kolonner som beskriver temaer og fremdriftspunkter for samarbeidsmøtet og videre tiltak.

Før samarbeidsmøtet kan alle involverte fylle inn et eget kartleggingsskjema. På møtet kan dere starte med at alle overfører sin kartlegging til hvert sitt minikartleggingsskjema. På denne måten kan dere dele informasjon, og få en helhetlig oversikt over barnet og barnets livssituasjon.

Poenget er altså ikke at noens forståelse av barnet er mer riktig enn noen annens, men at alle kartleggingene gir viktig og utfyllende informasjon. Denne helhetlige forståelsen kan skape et grunnlag for videre drøftinger, samarbeid, og gode tiltak for å støtte barnet til positiv utvikling.

Skjemaet har også et datofelt og et felt for neste møte/evaluering. Før dette neste møtet kan dere gjøre en ny kartlegging, og på den måten bruke skjemaene til å måle om tiltakene dere har satt inn har hatt effekt. Eventuelt kan nye kartlegginger belyse andre faktorer som det er viktig å følge opp videre.

Samtaleskjema for barn

Bilde av samtaleskjema for barn

Samtaleskjema for barn til nedlasting (PDF)

Å bygge trygghet og tillit, la barnet snakke fritt, og ikke minst å fortelle og gi god informasjon er grunnleggende for at barnet kan føle seg sett, forstått og trygt nok til å dele det som er viktig for det og på den måten medvirke i sin egen sak.

Samtaleskjemaet for barn er et verktøy for deg som skal snakke med barn om hvordan de har det. Skjemaet gir en visuell og konkret inngang til samtalen, og målet med skjemaet er å gjøre det lettere for både barn og voksne å snakke sammen om viktige temaer.

I midten av trekanten finner vi barnet. Her kan barnet gjerne fargelegge eller tegne seg selv, hvis det vil. Kanskje kan dette hjelpe både deg og barnet til å huske på at det er akkurat hen som er viktig i denne praten, og kanskje kan det også gjøre praten mindre skummel for barnet.

Rundt barnet finner du bokser med ulike områder som det kan være viktig å snakke om: for eksempel skole, barnehage, hjemme, følelser, og ting som er bra eller vanskelig.

Det er viktig at du som fagperson starter med å forklare hvorfor dere har denne samtalen, på en måte barnet kan forstå:

«Det er noen som har fortalt oss at det kanskje ikke er så greit for deg hjemme og på skolen. Nå lurer du kanskje på hvem det er, men det er dessverre ikke lov å si. Men de har sagt ifra fordi de lurer på om du og mamma/pappa kanskje trenger litt hjelp. Nå skal vi bruke denne figuren for å snakke litt om hvordan du har det. Hva tenker du om det?»

Sammen kan dere gå gjennom temaene i skjemaet og bruke åpne spørsmål som:

  • Hvordan har du det på skolen/i barnehagen?
  • Hvordan er det hjemme?
  • Hvordan har du det med mamma/pappa?
  • Hvem passer på deg når du er lei deg?
  • Hvordan er det med søsteren/broren din?
  • Jeg vet at dere ikke har så mye penger og at du måtte slutte på fotball. Hva tenker du om det?
  • Er det noe som er vanskelig akkurat nå?
  • Hva synes du er bra?
  • Er det noe du kunne ønske var annerledes i livet ditt?
  • Hva synes du jeg burde vite om deg og livet ditt?
  • Hva drømmer du om?

Dette er eksempler på spørsmål og en del av disse finner du igjen i samtaleskjemaet. På bakgrunn av barnets livssituasjon og hvordan du kjenner barnet, kan du også forberede egne spørsmål innenfor de ulike dimensjonene og temaene i Kunnskapsmodellen.

Første utgave av kartleggingsskjemaet

Likte du den første utgaven av kartleggingsskjema til Kunnskapsmodellen?
Du finner den her: Nedlastingslenke til Kartleggingsskjema versjon 1.0 (PDF)

Samarbeide?

Vil dere ha mer hjelp til hvordan dere kan bruke Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum – ta kontakt med oss!

Kontaktpersoner: