Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kan Back2School hjelpe elever med høyt skolefravær?

Publisert:

Illustrasjonsbilde for Back2School

Hva skyldes høyt skolefravær?

Årsakene til bekymringsfullt skolefravær er ofte sammensatte og må forstås ut fra et samspill mellom flere faktorer. Det er sjelden mulig å peke på én enkelt forklaring.

Høyt fravær har en stor omkostning for barn og familie

Regelmessig skolegang er avgjørende for barns faglige, sosiale og emosjonelle utvikling. På skolen danner barn og unge viktige relasjoner og vennskap. Når fraværet blir mer omfattende enn vanlig sykefravær er det derfor avgjørende å forstå hva skolefraværet skyldes og sette inn skreddersydde tiltaket der etter.

Betydningen av jevnlig oppmøte på skolen fremheves også i Opplæringsloven § 10-6, som pålegger kommunen og fylkeskommunen å følge opp elever som har fravær fra opplæringen.

Back2School

Tiltaket Back2School (B2S) er allerede i bruk i Danmark. Tiltakets mål er å hjelpe elever tilbake til skolen, og ikke minst bidra til at de trives mens de er der. Tiltaket fokuserer på hva som kan gjøres her og nå, og videre framover for å støtte eleven. Tiltakene som settes inn er basert på utfordringsbildet som er identifisert i samarbeid med eleven, familien og skolen.

Back-studien

Back-studien skal evaluere og videreutvikle Back2School-tiltaket. Målet med studien er å finne ut av om Back2School er et godt tiltak for norske barn, og hvordan det kan bli et best mulig tiltak. Derfor gjennomføres studien som et samarbeid med skoler, familier og barn.

Metode

Back2School-tiltaket bygger på prinsipper fra kognitiv adferdsterapi (KAT), en metode som fokuserer på å løse konkrete problemer og lære nye ferdigheter. KAT er en forskningsstøttet metode, som har vist god effekt på barn og ungdom med følelsesmessige og atferdsmessige vansker. Årsakene til skolefravær er derimot sammensatte. Ofte handler det om forhold ved skolen i samspill med familien og det enkelte barn. Valg av tilnærming vil derfor variere og være basert på informasjon fra kartlegging og samtaler med eleven, familien og skolen. Målet, veien til målet og hvilken metode som benyttes må skreddersys det enkelte barn. Studien vil har stort fokus på hvordan Back2school kan bli et godt verktøy for skolefravær med mange ulike årsaker.

Vi trenger din hjelp!

Vi er nå i gang med å lære opp etablerte kommunale B2S-teams, som skal samarbeide tett med skolen og familien. Hvert team skal bestå av 3 fagpersoner, med helsefaglig og/eller pedagogisk bakgrunn. Det er også en fordel med erfaring/ kompetanse fra familie/-systemarbeid.

Deltakelse i prosjektet innebærer:

  • Tidsbruk som tilsvarer ca. 20 % stilling for hver fagperson i B2S-teamet (i startfasen).
  • Opplæring med RBUP/RKBU. Første mulighet er i desember 2025/januar 2026. Det er også mulig å delta senere.
  • Gjennomføre tiltaket i studien med 8 barn i løpet av 2 skoleår. Oppstart er januar 2026.
  • Elever med minst 20 % fravær i de siste 12 uker er invitert til deltakelse i studien

Høres dette interessant ut? Ta kontakt med prosjektgruppa for mer informasjon og samarbeidsavtale:

Prosjektleder: Jo Magne Ingul jo.m.ingul@ntnu.no

RBUP Øst og Sør: Simon Peter Neumer simon-peter.neumer@rbup.no

RKBU Vest: Kristin G Askeland kras@norceresearch.no

RKBU Midt-Norge: Elisabeth Valmyr Bania elisabeth.bania@ntnu.no

RKBU Nord: Frode Adolfsen frode.adolfsen@uit.no

Prosjektet støttes av Norges forskningsråd samt Regionsentrene og samarbeidspartnere:

Et bilde av logoene til alle samarbeidspartnerne i Back-studien