Crowell-prosedyren
Crowell-prosedyren brukes til å observere og vurdere samspillet mellom omsorgsgivere og sped- og småbarn.
Kontaktpersoner:
Heidi Jacobsen
Forsker
heidi.jacobsen@r-bup.no
+47 95 23 30 03
Gun-Mette B. Røsand
Seksjonsleder i Seksjon for sped- og småbarn.
gmr@r-bup.no
+47 91 76 99 55
Hva er det?
Crowell-prosedyren er et verktøy for å systematisk kartlegge samspillet mellom barn og foreldre. Det er utviklet for barn i alderen 12 måneder til 6 år og kan utgjøre en viktig del av et helhetlig utrednings- og oppfølgingsarbeid med barn og foreldre. I tillegg er det utviklet en versjon for spedbarn i alderen 6 til 12 måneder. Det er primært versjonen for eldre barn (12 måneder til 6 år) som blir benyttet i undervisningen ved RBUP.
Omsorgspersonen og barnet observeres gjennom 8 ulike sekvenser: fri lek, opprydning, lek med såpebobler, fire ulike oppgaver og en kort atskillelse og gjenforening.
En av styrkene ved Crowell-metoden er at foreldre og barn observeres i situasjoner med varierende utfordringsnivå. Man får dermed et bredt grunnlag for veiledning og oppfølging av foreldre-barn samspillet.
Hvem passer det for?
- BUP
- Barnevern
- Sentre for foreldre og barn
Hvordan ta det i bruk?
Oppgavene gjennomføres i et observasjonsrom der samspillet kan filmes, og som er utstyrt med enveisspeil og toveis kommunikasjonssystem. En testleder gir standardiserte instruksjoner til omsorgspersonen.
Det kreves ikke sertifisering for å bruke Crowell-prosedyren, men vi anbefaler opplæring for å kunne bruke metoden korrekt. Det er dessuten viktig å ha kompetanse på foreldre-barn relasjon og sped- og småbarns utvikling for å kunne gi tilbakemelding og veiledning til foreldrene.
Kurs og opplæring
Vi tilbyr kursing både i RBUPs kurslokaler og ute i tjenestene.