Kartlegging og utredning
Se hvilke tester og kartleggings- og utredningsverktøy vi har kompetanse på, og kan hjelpe dere med gjennom kurs, opplæring og veiledning.
ASEBA (Achenbach Systems of Empirically Based Assessment)
ASEBA er et system for å vurdere emosjonelle og atferdsmessige problemer hos barn, ungdom og voksne, basert på standardiserte spørreskjemaer.
ASQ (Ages & Stages Questionnaires)
Spørreskjemaer for å kartlegge sped- og småbarns utvikling og avdekke risiko for å utvikle sosiale eller emosjonelle vansker.
CLASS (Classroom Assessment Scoring System)
CLASS er et observasjonsverktøy for systematisk måling av samspillskvaliteten mellom ansatte og barn i barnehager og på skoler.
Crowell-prosedyren
Crowell-prosedyren brukes til å observere og vurdere samspillet mellom omsorgsgivere og sped- og småbarn.
DC:0–5 – Diagnostisk klassifisering av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalder
DC:0–5 er et diagnostisk klassifiseringssystem for å beskrive og identifisere psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalderen.
Edinburgh-metoden (EPDS og støttesamtaler)
Metode for å jobbe systematisk med å forebygge psykiske vansker i svangerskap og barseltid.
Kiddie-SADS (Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Aged Children 6–18 years: Present and Lifetime version)
Kiddie-SADS er et semistrukturert intervju som er utviklet for å diagnostisere psykologiske tilstander ved hjelp av klassifikasjonssystemet DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
NBO (Newborn Behavioral Observations)
NBO gir hjelp til å strukturere og systematisere observasjoner av spedbarn på 0–3 måneder og deres familier, og hjelpe omsorgspersoner til å forstå barnas signaler.
WMCI (Working Model of the Child Interview)
Intervju for å kartlegge foreldres tanker og følelser om sine barn.