Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Obligatorisk program for psykologer

Selvutvikling, kompetansebygging og praksisnærfagutvikling er nøkkelkomponenter i spesialistutdanningen for psykologer. Utdanningen foregår i stabile grupper og legger stor vekt på egenutvikling som barn- og unge-terapeut og en bred anvendelseav den psykologfaglige kompetansen. I utdanningen legger vi vekt på at psykologene skal få kunnskap om og anledning til å trene på terapeutiske ferdigheter.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. oktober 2024

  • Neste oppstart:

    Januar 2025.

  • Kursavgift:

    33 000 kr (obligatorisk program, 11 000 per semester x 3) 

  • Studiested:

    RBUP øst og sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    18 måneder (deltid)

Det overordnede målet for spesialistutdanningen for psykologer, er at deltakerne skal videreutvikle og utvide sin kompetanse og forståelse av barn og unges psykiske helse og hvordan vi kan arbeide terapeutisk med denne målgruppen. I utdanningen legger vi også vekt på hvordan psykologkompetansen kan anvendes til å jobbe forebyggende, og med utredning og behandling av psykisk lidelse. Kunnskap om barn og unges normalutvikling og skjevutvikling, samspill mellom foreldre og barn, og betydningen av barn og unges oppvekstarenaer, står sentralt i vår spesialistutdanning. Vi underviser i utviklingspsykologi, utredning, komplekse vurderinger, ulike tilstander og ulike behandlingsmodeller.

Hvordan barne- eller ungdomsklientens utviklingsbehov påvirker den terapeutiske kontakten og stiller ulike krav til terapeutisk relasjonsarbeid, alliansearbeid og bruk av terapeutiske teknikker, blir vektlagt.

Programmet består av 3 moduler:

  • Obligatorisk program (18 måneder)
  • Valgfritt program (12 måneder)
  • Tverrfaglighet og samhandling som går parallelt med obligatorisk program og valgfritt program

Undervisningsprogram og læringsmål er i samsvar med Psykologforeningens krav til obligatorisk program og valgfritt program for spesialitet barn og unge. Modulen tverrfaglighet og samhandling inngår ikke i Psykologforeningens krav til spesialitet. Likevel vil vi sterkt anbefale at psykologene deltar i denne modulen for slik å øke sin kompetanse i tverrfaglighet og samhandling spesielt i komplekse saker.

Obligatorisk program

I obligatorisk program arbeider vi særlig med disse temaene:

  • Utredning - kartleggings og diagnose-verktøy, undersøkelse av familiære og kontekstuelle forhold, tolkning og vurdering og rapportskriving, den biopsykososiale kasusformuleringen.
  • Behandling – arbeid med terapeutisk allianse med barn, ungdom og deres omsorgspersoner, planlegging og gjennomføring av ulike terapeutisk tilnærminger og øving av terapeutferdigheter.
  • Utviklingspsykologi og psykisk helse i et livsløpperspektiv – sammenhenger mellom psykiske utfordringer i barne- og ungdoms-årene og psykisk helse i voksen alder, effekt av tidlig intervensjon og tilpasning av tiltak til marginalt fungerende familier. 
  • Lovgivning og etikkretningslinjer, veiledere og behandlingsmanualer.

I forkant av samlingene arbeider deltakerne med lærestoff (elektroniske forelesninger og litteratur) og arbeidskrav (refleksjonsoppgaver). Se informasjonsskriv om arbeidskrav

Valgfritt program for psykologer

Etter fullført obligatorisk program starter valgfritt program.

Vi tilbyr følgende valgfrie program godkjent av Norsk psykologforening:

Intersubjektiv terapi.

Tverrfaglighet og samhandling

Modulen tverrfaglighet og samhandling (TS-modulen) er en integrert del av vår spesialistutdanning. Komplekse saker krever ofte samarbeid på tvers av etater og instanser. Det er en viktig del av psykologenes kompetanse å bidra til godt samarbeid mellom instansene. Det er også viktig å kunne ta ledelse på møter og å løse opp i konflikter.

Hva gjør jeg hvis jeg blir opplever at jeg blir gitt for stort ansvar inne på møtet? Hvordan skal jeg håndtere det hvis det blir konflikter mellom instansene? Hvordan reagerer jeg inne i vanskelige møter? Hva gjør jeg hvis jeg ikke har tillit til samarbeidsinstansen min? Disse og flere beslektede tema blir undervist om i TS-modulen. Modulen består av totalt 9 samlinger fordelt på fem semestre.

Opptakskrav og målgruppe

  • Godkjent klinisk psykolog
  • Søkere til obligatorisk program må ha fullført Psykologforeningens fellesprogram før de kan begynne. Søkere til valgfritt program må ha fullført obligatorisk program før de kan starte.
  • Det kreves minst 50% veiledet klinisk praksis parallelt med utdanningen.
  • Deltakere som søker seg til valgfritt program må ha fullført hele det obligatoriske programmet. Programmene kan tas uavhengig av kursleverandør.

Kreditering/kompetanse

  • Godkjenning som spesialist i barn og unge gjøres av Psykologforening i henhold til deres godkjenningskriterier.
  • Psykologer som vil søke godkjenning som spesialist i barne- og ungdomspsykologi må i samarbeid med arbeidsgiver sørge for riktig praksis og veiledning i henhold til Psykologforeningens krav.

Undervisningsform

  • Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.
  • Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap). Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting.
  • I gruppene undervises deltakerne av anerkjente spesialister på det aktuelle temaet. Gruppene ledes av en fast gruppeleder

Veiledning

  • Totalt 240 timer veiledning i tråd med Psykologforeningens bestemmelser om krav til veiledning.

Deltakelseskrav

  • Det er obligatorisk oppmøte (100 %, jmfr Psykologforeningen).
  • Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat m.v) mellom hver samling.
  • Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom samlingene.
  • Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen. 
  • Spesialistutdanningen avsluttes med Kongress der alle skal ha et faglig bidrag.

Filer til nedlasting:

Kontaktpersoner