Lunsjpåfyll – sped og små
En halvtimes faglig påfyll for deg som er opptatt av de minste barnas utvikling, og hvordan vi kan forstå, støtte og styrke relasjonen mellom små barn og foreldrene deres.
Detaljer
- Pris: Gratis
- Antall kursdager: 1
Lunsjpåfyll sped og små er en digital miniforelesning på 30 minutter, som du kan få med deg fire ganger i året. Vi legger også opp til 15 minutter til spørsmål etter forelesningen, for deg som har mulighet til å ta en litt lengre lunsjpause.
Med lunsjpåfyll sped og små ønsker vi å skape en mulighet for smakebiter av praksisnært påfyll i lunsjpausen. Dette er for deg som er interessert i hvordan vi kan forstå og hjelpe de minste barna og deres familier uavhengig om du har lite kunnskap om dette fra før eller om du har jobbet lenge i dette feltet og ønsker lett tilgjengelig inspirasjon og påfyll.
Kom alene eller ta med deg kollegaer – velkommen!
Temaer våren 2026:
Å vekke omsorgssystemet – barnet i magen som terapeutisk ressurs
Dato: 18. februar 2026
Klokkeslett: 11.30 – 12.00
Hvordan kan terapeuten bruke barnets stemme – det ufødte barnets perspektiv – som en inngang til å vekke, regulere og styrke følelsesmessig kontakt hos den gravide? I dette foredraget utforsker vi hvordan arbeid med gravide kan åpne for dyptgående prosesser, der barnets tilstedeværelse i magen blir en terapeutisk ressurs. Vi ser på hvordan dette kan bidra til utvikling av omsorgssystemet, fremme tilknytning og skape rom for emosjonell bearbeiding – også når følelsene for barnet er fraværende, ambivalente eller overveldende.
Når vi ikke kan hjelpe alle samtidig: Terapeutiske valg når behovene i rommet er motstridende
Dato: 6. mai 2026
Klokkeslett: 11.30 – 12.00
I terapeutisk arbeid med sped- og småbarnsfamilier står vi som hjelpere ofte midt i et krevende landskap: Barnets umiddelbare behov for trygghet og regulering kan stå i kontrast til foreldres behov for støtte, forståelse og utvikling. Hvordan kan vi romme begge perspektiver – og når må vi våge å la barnet vente for at forelderen skal kunne se og møte barnet bedre? Dette foredraget gir inspirasjon til å tenke om egne kliniske vurderinger, etiske dilemmaer og relasjonelle intervensjoner i arbeid med de aller yngste og deres omsorgspersoner.
Temaer høsten 2026:
Å se sammen – hjelp til å oppdage den store betydningen av de små signalene
Dato: 2. september
Klokkeslett: 11.30-12.00
I arbeid med sped- og småbarnsfamilier ligger det stor kraft i å hjelpe foreldre til å oppdage sitt eget barn – ikke som en generell utviklingsbeskrivelse, men som et unikt lite menneske med egne uttrykk og behov. Når vi sammen utforsker barnets kroppslige signaler og følelsesmessige formidling, kan det vekke stolthet, trygghet og opplevelse av mestring hos foreldrene. Dette foredraget handler om hvordan terapeuten kan bruke språk, blikk og nysgjerrighet som inngangsporter til å styrke relasjonen mellom foreldre og barn – og samtidig bygge terapeutisk allianse.
Allianse om de indre arbeidsmodellene – hvordan kan vi snakke om spøkelsene?
Dato: 2.desember
Klokkeslett: 11.30-12.00
I arbeid med sped- og småbarnsfamilier møter vi ofte foreldre som bærer med seg erfaringer fra egen oppvekst – erfaringer som kan prege hvordan de ser og møter sitt eget barn. Hvordan kan vi som terapeuter bygge en allianse som gjør det mulig å utforske disse erfaringene, særlig når de er smertefulle eller ubevisste? Vi utforsker kliniske dilemmaer: Hva krever det av oss å se at barnet trenger noe forelderen ennå ikke kan gi? Hvordan kan vi støtte forelderen i å utvikle nye måter å se og møte barnet på – uten å miste barnet av syne?
Foreleser
Spesialrådgiver /psykolog Eline Hagvoll Trudvang - eline.trudvang@r-bup.no
Kursansvarlig
Senior kommunikasjonsrådgiver – Marthe Sveberg marthe.sveberg@r-bup.no
Rådgiver Caroline Lund - caroline.lund@r-bup.no
Kommende kurs
Kursdager: Sted: Digitalt (Zoom) Pris: Gratis
Påmeldingsfrist: Kursdager: Sted: Digitalt (Zoom) Pris: Gratis
Påmeldingsfrist: Kursdager: Sted: Digitalt (Zoom) Pris: Gratis
Påmeldingsfrist: Kursdager: Sted: Digitalt (Zoom) Pris: Gratis
Påmeldingsfrist: