Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Verktøykasse: Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum

Kartleggingsskjema og temaer for kartlegging

Kartleggingsskjemaet kan du bruke for å få en tydelig, helhetlig og visuell oversikt over barnets livssituasjon. Skjemaet viser de tre hoveddimensjonene i Kunnskapsmodellen. Hoveddimensjonene er kategorisert i elleve temaer, som igjen består av viktige delområder du som fagperson bør kartlegge. I kartleggingsskjemaet har temaene i hver dimensjon fått egne bokstaver og bokser du kan fargelegge. Bokstavene finner du igjen forklaringsarkene: delområder for kartlegging.

Last ned

Beskyttelses- og risikofaktorer

Dette skjemaet gir en kort forklaring og beskrivelse av hva som menes med beskyttelses- og risikoforhold, og ressurser og belastninger. I alle barns liv finnes det ressurser/beskyttelsesforhold og belastninger/risikoforhold. Delområdene i kartlegginsskjemaet beskriver både ressurser/beskyttelse og belastninger/risiko. Målet med tiltakene våre, er å øke ressursene/beskyttelsesforholdene og redusere belastninger/risikoforholdene, og dermed bidra til en positiv utvikling for barnet.

Last ned

Dimensjonsskjemaer

For hver av Kunnskapsmodellens tre hoveddimensjoner finnes et eget dimensjonsskjema. Her kan du systematisere det du har funnet under hver dimensjon ved å sette ressurser/beskyttelse og belastninger/risiko opp mot hverandre. Dette gir deg en visuell og balansert oversikt som kan gjøre det lettere å se helheten, vurdere behov for tiltak og formidle vurderingene tydelig i samarbeid med andre.

Last ned

Oversiktsskjema

Dette skjemaet gir deg en mulighet til å strukturere og samle informasjon på de elleve temaene i Kunnskapsmodellen. Her kan du skrive ned stikkord om viktige funn, observasjoner eller refleksjoner knyttet til hvert tema. Skjemaet kan være nyttig som støtte i møter, forberedelser eller ved oppsummering i rapportskriving.

Last ned

Samtaleskjema for barn

Samtaleskjemaet for barn er et verktøy for deg som skal snakke med barn om hvordan de har det. Skjemaet gir en visuell og konkret inngang til samtalen, og målet med skjemaet er å gjøre det lettere for både barn og voksne å snakke sammen om viktige temaer. Barnet kan tegne seg selv i midten, og boksene rundt åpner for samtale om temaer som skole, barnehage, hjemme, følelser og ting som er bra eller vanskelig. Start med å forklare hvorfor dere snakker sammen, og bruk åpne spørsmål.

Last ned

Samarbeidsskjema

Dette skjemaet er et samarbeidsverktøy for foreldre og de ulike fagpersonene rundt barnet, som kan brukes på samarbeidsmøter. Skjemaet består av fem minikartleggingsskjema, og kolonner som beskriver temaer og fremdriftspunkter. For en grundigere forklaring på hvordan du kan bruke skjemaet – se lenke til artikkel lenger ned på siden.

Last ned

Last ned hele ressursen i en fil

Kunnskapsmodellen – verktøykasse_2.0.pdf

Hva er Kunnskapsmodellen

Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum er en modell som brukes til å kartlegge og forstå barns behov, og som hjelper oss med å samle inn informasjon om barnet og barnets livssituasjon. Modellen tar utgangspunkt i barnet, og ser på alle forhold som påvirker barnets utvikling. Disse forholdene er delt inn i tre delområder – barnets utvikling, foreldrenes omsorg og familie og miljø.

Målet med modellen er å gi en helhetlig forståelse av barnet og barnets omgivelser, vise hvordan ting henger sammen, og legge til rette for samarbeid og skreddersydde tiltak som fremmer en positiv utvikling for barnet.

Modellens tre sider

Kunnskapsmodellen har form av en trekant. I sentrum av modellen er barnet selv, og hver av sidene i trekanten beskriver en dimensjon av barns utvikling og behov. De tre dimensjonene er:

  1. Familie og miljø (basen av trekanten) ser på barnets hjemmemiljø, økonomiske forhold, bolig, nettverk og familieforhold.
  2. Foreldrenes omsorg (høyre side) handler om foreldrenes evne til å gi omsorg, emosjonell støtte, stimulering og veiledning, og beskyttelse.
  3. Barnets utvikling (venstre side) ser på barnets helse, følelser, sosiale ferdigheter barnehage og skole, og venner og fritidsaktiviteter.

Målet med verktøykassen

Verktøykassen: Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum – hjelper deg å se hele barnets situasjon ved å kartlegge både beskyttelses- og risikoforhold samt områder du kanskje ikke har nok informasjon om. Skjemaene er ikke ment som en oppskrift, men som et fleksibelt støtteverktøy for å systematisere observasjoner, se sammenhenger og fremme samarbeid rundt barnet.

Digital grunnopplæring

Gjennom to filmforedrag får du en innføring i Kunnskapsmodellen og verktøykassen, av spesialrådgiver Ida Steinrem. Det kan være nyttig å laste ned skjemaene i verktøykassen og ha dem tilgjengelig når du ser filmene.

Video: I den første filmen av denne digitale opplæringen i Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum, snakker spesialrådgiver Ida Steinrem om bakgrunnen for modellen, det teoretiske grunnlaget for modellen, modellens grunnprinsipper og bruksområder.
Video: I den andre filmen av den digitale grunnopplæringen i Kunnskapsmodellen – barnets behov i sentrum, kan du lære mer om modellens tre sider, beslutningsprosesser, bruksområder og RBUPs verktøykasse.

Samarbeide?

Vi håper verktøyet vil være til hjelp, og har dere behov for mer hjelp til hvordan dere kan bruke Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum – ta kontakt med oss på RBUP!