Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Spesialist­utdanning for pedagoger

Faglig trygghet og tyngde, selvivaretakelse og robusthet, og praksisnær fagutvikling er nøkkelkomponenter i spesialistutdanningen for pedagoger. I utdanningen for pedagoger er vi særlig opptatte av hvordan vanskelige følelser kan være til hinder for læring, utvikling og livsutfoldelse. Vi arbeider med forskjeller og likheter mellom å drive endringsarbeid med barn og unge gjennom undervisning og å gjøre det gjennom å arbeide terapeutisk.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. oktober 2024

  • Oppstart:

    Januar 2025.

  • Kursavgift:

    55 000 kr
    (11 000 kr per semester x 5)

  • Studiested:

    RBUP øst og sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    30 måneder (deltid)

I profesjonsgruppen for pedagoger har vi særlig fokus på hvordan man utnytter samspillet mellom terapeutiske og pedagogiske tilnærminger for å fremme barns utvikling, læring og endring.

Utdanningens læremål:

  • Økt kunnskap om profesjonens særlige samfunnsoppdrag og den historiske utvikling i feltet
  • Økt forståelse for profesjonens plass i det tverrfaglige feltet
  • Utvidet kompetanse på kunnskapsområder som utviklingspsykologi, lekens betydning, og barn og unges psykiske helse
  • Utvidet profesjonsspesifikk utredningskompetanse
  • Utvikle terapeutisk kompetanse
  • Økt bevissthet om det profesjonsspesifikke kompetanseområdet og pedagogens rolle i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Opptakskrav og målgruppe

  • Utdanningen er en post-masterutdanning. Det kreves kreves master i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
  • Minst to års praksis som lærer, førskolelærer eller ppt-rådgiver før oppstart i spesialistutdanningen.
  • Det er krav om minst 50 % veiledet klinisk arbeid, fortrinnsvis i BUP
  • Spesialistutdanningen er primært rettet mot spesialisthelsetjenesten.

Kreditering/kompetanse

  • Utdanningen er i tråd med kravene til Kliniske Pedagogers Forening og vil sammen med veiledning og klinisk praksis gi spesialistkompetanse. 
  • Søknad om godkjenning sendes til Kliniske Pedagogers Forening.

Undervisningsform

  • Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.
  • Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap). Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting.

Veiledning

  • Veiledning i tråd med rammeplanen til Forening for klinisk pedagogikk.
  • Totalt 230 timer veiledning derav minst 170 timer fra spesialist i klinisk pedagogikk.
  • Veiledningen skal ta utgangspunkt i studentens kliniske arbeid med barn og familier.

Deltakelseskrav

  • Det er obligatorisk oppmøte, minimum 80 %.
  • Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat m.v) mellom hver samling.
  • Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom samlingene.
  • Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen.

Filer til nedlasting:

Kontaktpersoner