CPP (Child-Parent Psychotherapy)
Child-Parent Psychotherapy (CPP) er en behandlingsmetode for barn i alderen 0–6 år som har opplevd traumatiske belastninger, og som viser symptomer på psykiske utfordringer, relasjonsvansker eller adferdsvansker.
Kontaktpersoner:
Gun-Mette B. Røsand
Seksjonsleder i Seksjon for sped- og småbarn.
gmr@r-bup.no
+47 91 76 99 55
Hva er det?
CPP er en relasjonsbasert og traumeinformert behandlingsmetode som kan styrke forholdet mellom barnet og omsorgspersonen.
I CPP foregår hoveddelen av behandlingen med barn og omsorgsperson sammen. Ved å bruke lekemateriale som er relevant for traumer, jobber vi med å få frem barnets opplevelser og hjelpe omsorgspersonene til å ta disse innover seg.
Behandlingen foregår gjerne ukentlig over en periode, og CPP åpner for langvarig oppfølging hvis nødvendig. Behandlingen er gjennomførbar i poliklinikker, på hjemmebesøk eller på institusjoner der familier skal bo over lengre tid.
Hovedmålene med behandlingen er å:
- støtte og styrke relasjonen mellom barnet og omsorgspersonen
- gjenopprette barnets følelse av trygghet og tilknytning
- forbedre barnets kognitive, atferdsmessige og sosiale fungering
- hjelpe barnet med å regulere følelser og støtte normal utvikling
Behandlingsmodellen bygger på tilknytningsteori, og integrerer psykodynamisk-, utviklings-, traume-, sosial lærings- og kognitiv atferdsteori. Kontekstuelle faktorer som kulturelle normer og sosioøkonomiske belastninger inngår også i forståelsesrammen. CPP rettes mot barna og deres foreldre eller fosterforeldre. Gjennom CPP jobber man med å styrke relasjonen mellom barnet og barnets omsorgsperson. Målet er at barnet skal utvikle eller gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver, slik at samspillet mellom omsorgsgiver og barn kan fremme barnets naturlige utvikling. Gjennom å utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk gjennom atferd og lek, dannes grunnlaget for å finne gode måter å bearbeide traumeerfaringer og støtte barnets normalutvikling på.
Foreldre kan også selv bære med seg traumeerfaringer som påvirker deres fungering som omsorgsgivere. Sammen identifiserer man også disse erfaringene, og jobber med dem gjennom at man skaper en felles narrativ om de traumatiske hendelsene. CPP er særlig nyttig i familier hvor forelder og barn har opplevd de samme traumatiske hendelsene og har utviklet en destruktiv dynamikk hvor traumet enten ikke blir snakket om, eller hvor barn og forelderens traumereaksjoner skaper utrygghet i samspillet.
Hvem passer det for?
- BUP
- Barnevern
- Krisesentre
Hvordan ta det i bruk?
Du må ha erfaring fra terapeutisk arbeid med barn eller familier/foreldre og få opplæring i metoden.
Metoden er best egnet for tjenestesteder som tilbyr behandling som kan gå over lengre tid.
Kurs og opplæring
RBUP er eneste tilbyder av CPP-utdanning i Norge. For å bli CPP-terapeut må du derfor gjennomføre vår utdanning, som går over tre semestre.
Andre nettsteder og ressurser
Evalueringer
- Omtale i Tiltakshåndbokas kapittel om traumerelaterte lidelser
- Tiltakshåndbokas kapittel om Psykodynamisk terapi
- Evaluering i The California Evidence-Based Clearinghouse