Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD)

Kurset tar for seg utviklingsmessig språkforstyrrelse / DLD. Dette begrepet erstatter tidligere navn på medfødte språkforstyrrelser. Identifikasjon, kartlegging og diagnostisering av tilstanden vil være sentralt. 

Detaljer

  • Pris: 900,-
  • Antall kursdager: 1
  • Påmeldingsfrist:

Videre vil det bli gjennomgått kunnskap om hva vi vet om årsaker og prognose, samt overordnet fremstilling av evidensbaserte behandlingsmetoder og tiltak. Vi vil diskutere dilemmaer ved kartlegging av flerspråklige barn ved mistanke om DLD. Det vil også bli gitt undervisning fra brukerrepresentant om hvordan det er å leve med DLD.  

Program

09.00 - 09.15

Åpning ved kursleder  - ved Kristian Køhn 

09.15 – 10.00 

Utviklingsmessig språkforstyrrelse 

Beskrivelse og definisjon av vanskene, diagnostikk, differensialdiagnostikk, komorbiditet, retningslinjer for utredning og tiltak - ved Janne von Koss Torkildsen



10.00 – 10.45   

 

Utviklingsmessig språkforstyrrelse 

Beskrivelse og definisjon av vanskene, diagnostikk, differensialdiagnostikk, komorbiditet, retningslinjer for utredning og tiltak. - ved Janne von Koss Torkildsen



11.00 – 11.45 

Utviklingsmessig språkforstyrrelse 

Beskrivelse og definisjon av vanskene, diagnostikk, differensialdiagnostikk, komorbiditet, retningslinjer for utredning og tiltak. - ved Janne von Koss Torkildsen

11.45 – 12.15 

Lunsj 

12.15 – 13.00 

DLD og flerspråklighet – dilemmaer for kartleggingsprosedyrer Presentasjon av funn fra studie om utredning av DLD hos flerspråklige barn -ved May-Britt Monsrud



13.15 – 14.15 

Tiltak ved DLD

Hva er virksomme tiltak ved utviklingsmessig språkforstyrrelse? Tilrettelegging i skole og samfunn -  ved Elisabeth Øverland 



14.30 – 15.30 

Brukerinnlegg 

Erfaringer med å leve med DLD. Behov for tilrettelegging i skole, samfunn og andre arenaer. Tilbakemeldinger til hjelpeinstansene - ved brukerrepresentant

Kreditering

Kurset er godkjent av Norsk psykologforening som vedlikeholdskurs for spesialister med 6 timer.  Kurset vil bli søkt godkjent av Legeforeningen som vedlikeholdskurs for spesialister. 

Forelesere

May-Britt Monsrud, er cand paed og seniorrådgiver i Statped, avdeling Språk/tale. Hun har en doktorgrad i spesialpedagogikk på temaet flerspråklige barn og unges språkferdigheter. Hun har betydelig erfaring med kartlegging og oppfølging av barn og unge med utviklingsmessige språkforstyrrelser og dysleksi. Monsrud er klinisk ekspert i utviklingen av språktestene CELF-4 og CELF-5.

Janne von Koss Torkildsen har hovedfag i kognisjonsvitenskap og doktorgrad i lingvistikk. Før hun begynte i sin nåværende stilling som professor ved Universitetet i Oslo, var hun postdoktor ved University of Arizona og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Forskningen hennes fokuserer på individuelle forskjeller i språktilegnelse hos barn, språkforstyrrelser og språkintervensjoner. Sammen med kolleger ved Universitetet i Oslo har hun utviklet den digitale ordforrådsintervjensjon Kaptein Morf for barn i småskolealder.

Elisabeth Øverland er spesialist i klinisk pedagogikk, og har graden cand ed fra Universitetet i Oslo. Hun har erfaring fra skole, PPT og Statped, men har jobbet en årrekke i BUP. Hun har mye erfaring fra utredning av nevroutviklingsforstyrrelser, og og fra Nevroteam på BUP. Hun er opptatt av oppfølging og behandling av barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser, og er med på å drive et gruppetilbud for ungdommer med autismespektertilstander. 

Kursansvarlig

Spesialrådgiver Kristian Køhn - kristian.kohn@r-bup.no

Rådgiver Monica Werner - monica.werner@r-bup.no

Deltakelse

Du kan velge om du vil delta ved fysisk oppmøte eller digitalt. Deltar du digitalt vil det ikke være mulig å delta med spørsmål eller kommentarer. Vi vil sende deg Zoom-lenke til kurset i en egen e-post i god tid før oppstart. Velg type deltakelse i påmeldingsskjemaet.

Kursets mål

  • Gi kunnskap om utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD)

Målgruppe

Alle fagpersoner som kommer i kontakt med barn og unge, og som har som oppgave å utrede, behandle, undervise eller igangsette tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser. Profesjonsgrupper som kan være aktuelle er leger, psykologer, pedagoger, helsesøstre, barnevernspedagoger, sosionomer, fysioterapeuter og lærere.  

Kommende kurs

  • Kursdager:
    Sted:Hybrid (Oslo eller digitalt)
    Pris:

    kr 900,- (Deltar digitalt)

    kr 900,- (Deltar fysisk)

    Påmeldingsfrist: