Logo som leder til forsiden

Nevroutviklingsforstyrrelser i barnehagen - kartlegging og tilrettelegging

En introduksjon til hva nevroutviklingsforstyrrelser er, og hvordan vansker knyttet til dette kan vise seg i barnehagen.

Detaljer

  • Pris: 900,-
  • Antall kursdager: 1
  • Påmeldingsfrist:

I dette kurset gir vi en innføring i de vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene; ADHD, autismespekterforstyrrelse, språkvansker og Tourettes syndrom. Vi vil gjennomgå nyttige tiltak i barnehagen for barn som viser tegn til nevroutviklingsforstyrrelser i barnehagen. 

Selv om det ikke er så vanlig at barn blir diagnostisert med disse tilstandene så tidlig som i barnehagen, kan en del barn ha tydelige utfordringer når det gjelder konsentrasjon, impulsivitet, hyperaktivitet, språk og rigiditet som gjør at de strever i samspillet med andre. Tidspunktet for modning varierer fra barn til barn, og normalitetsvariasjonen er stor. Noen få barn vil imidlertid vise så høy grad av avvikende atferd sammenliknet med jevnaldrende, at det vil vekke bekymring hos barnehagen og foreldre. 

Barnehagen har ofte en magefølelse på at denne atferden tyder på et avvik i utviklingen, men kan være redd for å stigmatisere barnet. God kunnskap om hva slags atferd i barnehagealder man må være ekstra oppmerksom på, knyttet opp mot nevroutviklingsforstyrrelser, vil kunne gi større faglig trygghet i arbeidet med å oppdage disse barna og gi dem nødvendig hjelp.

Det er en overrepresentasjon av barn som blir diagnostisert med nevroutviklingsforstyrrelser og autismespekterforstyrrelser som har minoritetsbakgrunn. Vi skal løfte viktige perspektiver knyttet til denne problematikken, både når det gjelder tiltak, men også hvordan vi best mulig kan samarbeide med, og støtte familiene.

Forelesere

Elisabeth Øverland er spesialist i klinisk pedagogikk. Hun jobber ved RBUP øst og sør, og er doktorgradsstipendiat ved Sykehuset Innlandet i prosjektet Lillehammer Neurodevelopmental Follow-up Study (LINEUP). Hun har tidligere jobbet i skole, PPT og Statped. Hun har mye erfaring med utredning, oppfølging og behandling av barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser.

Ane Ellestad er spesialpedagog og har jobbet i kommunal sektor i mange år. Hun har jobbet med helsefremmende og forebyggende tiltak i barnehage og skole, og har hatt særlig fokus på kvalitetsutvikling i barnehage. Ane har også lang erfaring fra PP-tjenesten, både som pp-rådgiver og avdelingsleder. 

Leoul Mekonen er studieleder ved RBUP Øst og Sør. Han driver kompetansehevingskurs i temaer knyttet til helse- og sosialt arbeid med etniske minoriteter. Han er sosionom, utdannet tolk og har master i helsefremmende og forebyggende arbeid. Han underviser blant annet om interkulturell kommunikasjon i møte med pasienter og pårørende med minoritetsbakgrunn, mestring og resiliens hos flyktningbarn og ungdom, vold i nære relasjoner fra et 

Kursansvarlig

Spesialrådgiver Elisabeth Øverland - elisabeth.overland@r-bup.no
Prosjektkoordinator Caroline Lund- caroline.lund@r-bup.no

Kursets mål

  • Hva nevroutviklingsforstyrrelser er, og hvordan det kan vise seg hos barn i barnehagen
  • Spesifikke tiltak rettet mot barn som er urolige og ukonsentrerte i barnehagen.
  • Spesifikke tiltak rettet mot barn innenfor autismespekteret.
  • Nevroutviklingsforstyrrelser i et flerkulturelt perspektiv, med særlig fokus på foreldresamarbeid.
  • Gode tilretteleggingstiltak i barnehagen som er spesielt egnet for barn med nevroutviklingsforstyrrelser, men som også bidrar til positiv utvikling for alle barn.

Målgruppe

Ansatte i barnehage, ansatte i spesialpedagogiske fagteam, PP-rådgivere, helsesykepleiere og fysioterapeuter som arbeider opp mot barnehage.

Kommende kurs

  • Kursdager:
    Hvor:RBUP Øst og Sør, Oslo
    Pris:

    kr 900,-

    Påmeldingsfrist: