Logo som leder til forsiden

Valgfritt program for psykologer - Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og ungdom

Som valgfritt program for psykologer i spesialistutdanning tilbyr vi utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og ungdom.

Nøkkelopplysninger

  • Kursavgift:

    Kr 22.000 (11.000 pr semester)

  • Varighet:

    12 måneder

  • Oppstart:

    26. september 2024

  • Søknadsfrist:

    30. august 2024

  • Varighet:

    12 måneder (deltid)

Målgruppe

Programmet er åpent for psykologer som har gjennomført den obligatoriske delen av spesialistutdanning for psykologer, enten dette er gjennomført hos oss eller andre.

Kursinnhold

Forstyrrelser i grunnfunksjoner som selvregulering, oppmerksomhet, agens eller vitalitet gjelder en stor andel av barn og unge som henvises for psykisk helsehjelp. Utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge er en helhetlig tilnærming som belyser hvordan skjev- eller mangelfull utvikling kan oppstå og hvordan muligheter for endring/ utvikling kan skapes i den terapeutiske relasjonen. Metoden tilbyr en tidsavgrenset struktur som er tilpasset rammene innen psykisk helsevern. Utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge bygger på moderne utviklingspsykologisk empiri og er godt utprøvd i forskning.

Gjennom programmet får deltakerne anledning til å jobbe med langsgående prosesser over tid i stabile læringsgrupper parallelt med at de får øvelse i å anvende metoden. Det intersubjektive forutsetter gjensidighet i de terapeutiske endringsprosessene. Terapeutens egne reaksjoner og utvikling blir derfor vektlagt gjennom hele programmet.

Læringsgruppen deles ofte i to for kasusfremlegg etter lunsj. Er det hensiktsmessig og ønskeligdeles den også etter om man jobber med henholdsvis, barn eller ungdom.

Dette valgfrie programmet vil gi:

  • En innføring i teorigrunnlaget for utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi, både generelt og med spesiell vekt på hvordan tilnærmingen brukes i arbeid med henholdsvis barn, ungdom, deres familier og nettverk i korttidsintervensjoner.
  • Kjennskap til det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget tilnærmingen bygger på praktiske ferdigheter for å kunne planlegge og gjennomføre intersubjektive terapeutiske forløp med barn/– ungdom og deres foreldre. Herunder dannelse av felles terapifokus, tidsavgrensning, bruk av terapikalender og avslutning av terapi. Det vil også være fokus på det parallelle foreldrearbeidet.
  • Kunnskap om endringsprosesser i det intersubjektive perspektiv vil bli spesielt vektlagt.
  • Det vil gjennomgående være fokus på terapeutenes egenutvikling gjennom fremlegging av eget terapeutisk arbeid. Kunnskap om og erfaring med oppmerksomt nærvær vil også bli knyttet direkte til intersubjektiv terapi gjennom betydningen av emosjonell tilstedeværelse i det som skjer her og nå.
  • For barn vil kunnskap om lekens betydning i barns utviklings vektlegges. For ungdom vil det være ekstra fokus på ungdomsspesifikke tema/utfordringer og bruk av kreativitet. Kunnskap om lekens betydning i barns utvikling, arbeid med utviklingstraumer og arbeid med avslutninger i terapeutiske forløp samt fokus på terapeututvikling.
  • Programmet gir kompetanse til å kunne utarbeide systematiske kasusformuleringer og planlegge behandlingsløp og til å kunne justere behandlingsløp underveis.
  • Deltakerne skal få kompetanse til å Identifisere interaktive brudd og reparasjoner.
  • Programmet fokuserer på å knytte utviklingspsykologisk kunnskap til anvendelse av metoden: Kjenne til måter å tilpasse metoden barnets alder og utviklingsmessige utviklingsnivå.
  • Kunnskap om å legge til rette for at naturlige utviklingsprosesser kan fortsette utenfor og etter den terapeutiske relasjonen. Prosessen med å «oversette» kunnskapen om barnet/ ungdommens behov til foreldre, barnehage, skole, barnevern og barnet/ ungdommen selv er derfor spesielt vektlagt.
Video: Studieleder Kristin Frisch Moe forteller om utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi.

Praktisk om programmet

Valgfritt program i utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge går over 12 måneder fordelt på seks samlinger på henholdsvis to og tre dager. Undervisningen foregår i grupper på maksimalt 12 psykologer.

Gruppene ledes av erfarne klinikere som har lang erfaring med metoden fra psykisk helsevern for barn og unge.

Aktuelle forelesere er: Unni Johns, Heidi Brautaset, Ingeborg Egebjerg, Marianne Haugvik m. fl.

Dato for samlingene: 26. og 27. september, 16., 17. og 18. oktober 4., 5. og 6. desember 2024, 5., 6. og 7. februar, 23., 24. og 25. april, 11., 12. og 13. juni, 1., 2. og 3. oktober 2025

Kursansvarlig

  • Studieleder Kristin Frisch Moe – kristin.moe@r-bup.no
  • Prosjektkoordinator Monica Werner - monica.werner@r-bup.no

Kontaktpersoner