Utdanning for kontorfaglige i psykisk helsevern for barn og unge, 1. studieår
Utdanningen omfatter et vidt felt av aktuelle temaer og problemstillinger kontoransatte står overfor i sin daglige arbeidssituasjon. Målsettingen er tredelt; gi økte kunnskaper om fagfeltets tenkning og arbeidsmåte, økt bevissthet om eget fag og styrkede kontorfaglige ferdigheter. Det legges stor vekt på økt forståelse for kommunikasjon.
Nøkkelopplysninger
Kursavgift:
Gratis
Varighet:
10 måneder (deltid)
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse
Sted:
Undervisningen holdes i lokalene til RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn unge, psykisk helse og barnevern, NORCE i Bergen
Kontaktpersoner
Hege Sundstrøm
Studieleder / Programme manager
hege.sundstrom@r-bup.no
+47 95 11 26 29
Malin Trædal Flem
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
malin.tredal.flem@r-bup.no
+47 94 79 38 55
Utdanningen tilbys i samarbeid med RKBU Vest
Kursinnhold
- Psykisk helsevern for barn og unge: Historikk, sykdomsforståelse og behandlingsarbeid
- Profesjonenes roller, kompetanse og samarbeid
- Kommunikasjon. Møte med barn/familier i resepsjon og sentralbord
- Organisasjonsstruktur og -kultur
- Lover og forskrifter, pasientrettigheter
- Kvalitetssikring og rutiner
- Etikk og etiske dilemma
Utdanningen omfatter et vidt felt av aktuelle temaer og problemstillinger kontoransatte står overfor i sin daglige arbeidssituasjon. Målsettingen er tredelt; gi økte kunnskaper om fagfeltets tenkning og arbeidsmåte, økt bevissthet om eget fag og styrkede kontorfaglige ferdigheter. Det legges stor vekt på økt forståelse for kommunikasjon.
Sted
Undervisningen holdes i lokalene til RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn unge, psykisk helse og barnevern, NORCE i Bergen.
Arbeids- og undervisningsformer
Hver samling vil bestå av fellesundervisning og arbeid i mindre grupper. Det legges vekt på aktiv deltakelse fra studentenes side. Store deler av utdanningen skjer i form av selvstudier bestående av litteraturstudier og oppgaveskriving.
Vurderingsformer
Utdanningen vil bli vurdert som bestått/ikke bestått. Vurderingen vil bygge på 3 arbeidskrav (hjemmeoppgaver) underveis, og det vil ikke bli noen avsluttende eksamen.
- Arbeidskrav nr. 2 vil foruten vurderingen godkjent/ikke godkjent også gi graderingene svært god, god eller tilstrekkelig, med en individuell begrunnelse.
De skriftlige arbeidskravene har et omfang på 2500 ord +/- 10 prosent.
Krav til tilstedeværelse: 80 %.
Samlinger
Studiet gjennomføres som deltidsutdanning med fire samlinger, hver på 3 dager. Det tilsvarer ca. 75 timer undervisning.
Målgruppe
Alle kontoransatte i poliklinikker og behandlingsenheter i psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Søkere må være ansatt i fast stilling i PHBU og ha minst 3 års arbeidserfaring fra helseinstitusjoner eller kontorarbeid.
Det stilles krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse. Dersom du ikke har generell studiekompetanse fra videregående skole kan du bli vurdert etter realkompetanse. For å ha realkompetanse kreves minimum 5 års arbeidspraksis tilsvarende heltid, hvorav minst 3 av årene må være relevant for studiet.
Dokumentasjon for dette må følge søknaden. Ved flere søkere enn plasser er det ansiennitet i BUP som teller, uavhengig av studiekompetanse
Kursets mål
Etter endt utdanning skal deltakerne
- Ha kunnskap om PHBUs historie og ideologi, sykdomsforståelse og behandlingsarbeid, og om egen poliklinikk/behandlingsenhet.
- Ha kunnskap om profesjonenes kunnskapsområder og kompetanse samt det tverrfaglige arbeidet.
- Ha kunnskap om sentrale teorier om mellommenneskelig kommunikasjon og hvordan disse kan anvendes både i møter med barn, unge og deres familier, samarbeidspartnere og kolleger.
- Kjenne til relevant lovverk samt aktuelle forskrifter og veiledere.
- Ha kjennskap til velferdssystemet, organiseringen av spesialisthelsetjenesten og hvordan den finansieres.
- Kjenne til hensikten med pasientregistreringssystemer samt betydningen av de kontorfagliges rolle i registreringsarbeidet (kvalitetssikring).
- Ha kunnskap om og forståelse for egen funksjon/rolle i PHBU og faggruppas betydning for gode tjenester.
- Ha kunnskap om etikkens betydning for valg og vurderinger i hverdagen.
- Ha kjennskap til grunnbegreper i organisasjonsteori, inkludert organisasjonsstruktur og -kultur.
Ferdigheter:
Etter endt utdanning skal deltakerne
- Kunne sette ord på og reflektere over kontoransattes arbeidsoppgaver og kompetanse i egen organisasjon.
- Ha erfaring med å observere og reflektere over egen og andres kommunikasjon i møte med barn, unge og deres familier i frontlinjeposisjonen og kunne se møtet fra brukernes perspektiv.
- Ha erfaring fra å lede et mindre møte og legge fram egne synspunkter og punkter fra en diskusjon for en mindre forsamling.
- Kunne formidle erfaringer og fagstoff i form av skriftlige oppgaver.
- Kunne gjenkjenne et etisk dilemma og identifisere handlingsalternativer.
Generell kompetanse
Etter endt utdanning skal deltakerne
- Ha faglig bevissthet om eget fag og betydningen av dette for gode tjenester.
- Ha kjennskap til rutiner og praksis i andre tjenester/arbeidsplasser som grunnlag for kritisk vurdering av egne rutiner.
- Kunne utveksle erfaringer med andre kontorfaglig ansatte og slik bidra til god praksis.
Forkunnskaper
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Ønsker du nærmere informasjon, ta kontakt med:
RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, NORCE v/rådgiver Eva Schaathun
Tlf. 56 10 76 72 e-post: evsc@norceresearch.no
Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør (RBUP Øst og Sør) v/studieleder Elisabeth Bjarkø
Tlf 41 04 68 33, e-post elisabeth.bjarko@r-bup.no